MAKE THE DAYS COUNT

MAKE THE DAYS COUNT

Monday, June 18, 2012

ujian itu cerminan kita sebagai hambaNya


بِسْــــــــــــــــــمِ-اﷲِالرَّحْمَنِ-اارَّحِيم

اَلسَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَا تُهُ


Alhamdulilah segala puja dan puji hanya bagi Allah Tuhan sekalian alam, selawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad.sahabat serta keluarga baginda...

Aku rasa sangat bersyukur sebab masih diberi peluang untuk menghirup udara yang segar.Kerana tanpa nikmat Allah siapalah aku yang hina lagi fakir ni..Sekarang dah nak penghujung semester,ramai sahabat-sahabat aku yang diuji Allah.Tak kiralah dari segi nikmat kesihatan maupun kebahagiaan. ..

 Aku nak ambik sebagai peringatan dari Al-Quran surah al-Baqarah ayat 155-157

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.
(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali."


Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya.


           Ujian sebenarnya salah satu cara untuk Allah menguji iman hamba-Nya.Jadi sebab tu kita kena banyak bersyukur.Kadang-kadang kita rasa kosong,sunyi, sedih sedangkan kita mesti ingat dalam hati dan yakin yang Allah tu sentiasa menemani kita.Jika kita ditimpa musibah ucapkan :Inna lilalhi waain nailaihirajiun. Jika diberi nikmat kita ucapkan Alhamdulilah..Allah MAHA PENYAYANG N PENGASIH..Yakin lah seberat mana ujian yang melanda Allah tetap bersama kita..InsyaAllah sahabat-sahabat sekalian..Yakinlah ujian kita ini sebenarnya tak seberapa jika nak dibandingkan dengan ujian yang Allah bagi buat Nabi dan Rasul yang terdahulu..InsyaAllah dengan jiwa kita semakin diuji,harap hendaknya kita tak putus-putus berdoa kepada Allah nescaya diringankan ujian itu..
Semoga sahabat sekalian sentiasa dalam rahmatNya..amin..

hamba ALLAH,
nurainin sofia halim