MAKE THE DAYS COUNT

MAKE THE DAYS COUNT

Wednesday, September 17, 2014

Positif Pagi TV3 Prof Muhaya - Bonus Dunia





BUAT TANPA TAPI, LAKUKAN TANPA NANTI



lihat cara BERFIKIR, BERTINDAK + EMOSI



PERBANDINGAN BONUS DUNIA + AKHIRAT



BONUS : adalah imbuhan yang kita perolehi dengan banyak.



KONSEP BONUS : bila kita TAMAK PAHALA BONUS PASTI AKAN DATANG.

Tetapi kalau kita kejar bonus mungkin pahala akan hilang!!!!!!!!!



adakah hari-hari yang dilalui untuk mendapat bonus dunia yang sementara atau memenuhi tujuan hidup??



untuk capai KHUSNUL KHATIMAH untuk akhirat kekal yang abadi.



apakah PENCEN KUBUR KITA??


  • ANAK YANG SOLEH
  • SEDEKAH JARIAH
  • ILMU YANG BERMANFAAT



CIRI-CIRI ORANG YANG SOLEH/AH :


  • AKIDAH YANG BAGUS
  • IBADAH YANG LENGKAP
  • AKHLAK YANG INDAH


(AIA)



RESET BALIK CARA KITA MELIHAT CARI BONUS AKHIRAT KITA

orang YANG FOKUS KEPADA DUNIA DADA + HATINYA SEMPIT

ORANG YG MENGEJAR PENCEN KUBUR AKAN FOKUS PADA
REDHA ALLAH +MEMBERI+ MENDENGAR + MEMBERI PERHATIAN

NAK TAHU DI MANA KITA 20 TAHUN AKAN DATANG LIHAT DENGAN :

  • SIAPA SEKELILING KITA
  • SIAPA KAWAN KITA
  • BUKU APA YANG KITA BACA
ORANG YANG SIBUK MELIHAT DIRI DAN BETULKAN AIB DIRI TIDAK ADA MASA UNTUK LIHAT KEAIBAN ORANG..


P/S : Orang yang sibuk audit diri sendiri takkan menyibuk tengok aib orang lain. FAHAM??



HAMBA ALLAH,

nurainin sofia bt halim


Monday, September 15, 2014

LATIHAN INDUSTRI YANG AKAN KU INGAT SAMPAI MATI ~pergh tajuk

bajet pekerja rajin

sedaq tak sedaq dah dkt 3 bulan latihan industri kat sini. segala pahit maneh masam semua dilalui. Seronok jugak LI
ni. syukur da elaun dapat la berbakti pada mak pak.. Seterusnya tekad cari kerja. Moga dipermudahkan.. 

Thursday, August 7, 2014

AKU INGIN NAIK HAJI



" LabbaikAllah hummalabbaik

Labbaika la syarikala kalabbaik

Innal hamda wan niqmata lak

laka walmulka la syarika lak "


Bismilahirahmanirahim.. syukur ke hadrat Ilahi dengan izinNya masih dapat bernafas di bumiNya. Selawat serta salam untuk Rasul junjungan Nabi Muhammad s.a.w beserta sahabat dan keluarga baginda. Syukur kerana kita dapat menghabiskan puasa di Bulan Ramadhan yang lalu dan menyambut dengan penuh kemenangan bulan Syawal.

MasyaAllah Malaysia masih lagi dalam keadaan aman damai. Nikmat yang tidak terhitung oleh Allah S.W.T kepada kita hambanya. Ucapkan syukur ke hadrat Ilahi. Hati ni terdetik rindunya untuk pergi ke Makkah walaupun belum pernah menjejakkan kaki ke sana. Sejak umur ku berumur 8 tahun aku melihat arwah wan dan tokku (Al-Fatihah untuk kalian) telah pergi menyahut panggilan haji. Subhana Allah perasaan yang sebak dan sukar digambarkan. Selepas itu Pak long ku pula menyusul pergi. Tahun lepas mama dan cik lee (ibu dan ayah saudara) mengerjakan ibadah umrah di sana.


Sangat sebak dengan cerita yang mereka kongsikan dengan ku. Meronta-ronta untuk pergi ke sana. Hidayah itu milik Allah dan Allah memberi kepada hamba yang Dia kehendaki. Ya Allah semoga aku sempat pergi menunaikan haji dan umrah. Aku ingin solat di depan Kaabah, ingin solat di Masjidil Nabawi. MasyaAllah tidak tergambar rindu kepada Rasul junjungan Nabi Muhammad s.a.w.. berdoa di raudah.. Permudahkan urusanku ya Allah.



Tanah Suci Makkah



Lirik Lagu Panggilan Haji -NUR ASIAH DJAMIL

Panggilan haji
Telah tiba lagi
Menunaikan ibadah
Panggilan Baitullah

Tanah Suci Makkah
Ya Makkatul Mukarramah
Tanah Suci Makkah
Ya Makkatul Mukarramah

Malam subuh dan senja
Pergi ke Kaabatullah
Malam subuh dan senja
Pergi ke Kaabatullah

Sembahyang berjamaah
Tawaf saei dan umrah

Terdengar suara ( panggilan bergema )
" LabbaikAllah hummalabbaik
Labbaika la syarikala kalabbaik
Innal hamda wan niqmata lak
laka walmulka la syarika lak "

Tiba masanya kini
Wuquflah di Arafah
Terdengar sayup sampai
Tahmid tazkir dan tasbih

Putih bersih berseri
Abdi pada Ilahi
Terbayanglah di sini
Tempat berhimpun nanti
(tempat.. berhimpun... nanti)

Dari padang Arafah
Lalu ke Muzdalifah
Bermalam di Mina
Melontar tiga jumrah

Syarat rukun haji sempurnalah sudah
Mogalah ibadah haji mabrurah
(haji.. mabrurah...)

Masjidil Nabawi terletak Makam Rasul
Taman Raudhah tempat himpun doa
Padamu pinta Wahai Junjungan
Selawat dan salam mohon syafa'at
(Selawat dan salam mohon syafa'at.... )

Ya sofwatAllah....

Panggilan haji
Telah tiba lagi
Menunaikan ibadah
Panggilan Baitullah
Tanah Suci Makkah
Ya Makkatul Mukarramah


https://www.youtube.com/watch?v=u6BnDhmscKY

p/s : Aku tidak mampu pergi ke Makkah dalam masa yang terdekat ya Allah. Aku bukanlah dari kalangan orang yang berada yang mampu untuk berulang-alik ke rumahMu. Ya Allah berikanlah sedikit ihsan pada hambaMu ini supaya dapat menjejakkan kaki ke Tanah Suci itu. Sesungguhnya aku merindui bumi Madinah, Masjid Nabawi yang tersergam indah di dalamnya ada jasad seorang Rasul dan 2 sahabat yang dijamin syurgaMu, Raudhah taman syurga, Mekah Tanah Haram, Baitullah tempat tawaf yang mulia. Safa dan Marwah memberi kekuatan, bukit-bukit dan padang pasir di Tanah Haram dan segala isinya. Jemputlah kami ya Allah, aku ingin menyentuh Kaabah itu dengan tanganku. Aku ingin merasai mendaki Gua Hira seperti saudaraku yang lain. Amin..

hamba ALLAH,
nurainin sofia bt halim

Wednesday, August 6, 2014

Kemuliaan Masjidil Aqsa




Sering kita mendengar syarahan dan kupasan mengenai perjalanan yang agung yang dilalui oleh baginda rasulullah dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, peristiwa ini terkenal dengan nama Israk & Mikraj.

Dalam kesempatan mengingati dan menghayati peristiwa ini, kali ini saya akan berkongsi kepada pembaca beberapa kelebihan yang di bentangkan kepada kita menerusi Al-Quran dan Hadith, kelebihan dan kemuliaan ini boleh di kumpulkan menjadi 4 kemuliaan :

Pertama: Kiblat yang pertama bagi muslimin diwaktu itu adalah Masjidil Aqsa sehinggalah Allah swt menurunkan ayat : “Kerap kali Kami melihat Engkau (Wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan Engkau berpaling mengadap kiblat Yang Engkau sukai. oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjid Al-Haraam (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. dan Sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) Yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui Bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah Yang benar dari Tuhan mereka; dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa Yang mereka lakukan.” (Al-Baqarah:144)

Kedua: Jika kita melihat dengan lebih mendalam, kita akan sedari bahawa bumi yang terletaknya Masjidil Aqsa dalam peristiwa Israk dan Mikraj adalah satu pusat transit dari dunia ke langit yang tertinggi. Ia adalah satu pemilihan oleh Allah yang mengandungi hikmah yang tinggi.

Firman Allah swt: "Maha suci Allah Yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), Yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui."(al-israk:1). Keberkatan bumi Palestine dan sekelilingnya yang dinyatakan oleh Allah dalam ayat tersebut sebenarnya telah dijelaskan jua oleh Allah di dalam Al-Quran dalam beberapa tempat yang berbeza antaranya :

1.Mengenai kisah Nabi Ibrahim as : "Dan Kami selamatkan dia dan (sepupunya) Nabi Lut ke negeri yang Kami limpahkan berkat padanya untuk umat manusia."(Al-Anbiya..:71)

2.Mengenai kisah Nabi Musa as : "Dan Kami wariskan kepada kaum (Bani Israil) Yang telah tertindas itu akan daerah-daerah timur bumi (Palestin) dan daerah-daerah baratnya, Yang Kami telah melimpahkan berkat padanya. dan telah sempurnalah kalimah Allah (janjiNya) Yang baik kepada kaum Bani Israil kerana kesabaran mereka (semasa mereka ditindas oleh Firaun), dan Kami telah hancurkan apa Yang telah dibuat oleh Firaun dan kaumnya dan apa Yang mereka telah dirikan (dari bangunan-bangunan Yang tinggi)" (Al-A'raf:137)

3.Mengenai kisah Nabi Sulaiman as: "Dan (Kami mudahkan) bagi Nabi Sulaiman angin Yang kencang tiupannya, bertiup menurut kehendakNya ke negeri Yang Kami limpahi berkat padanya; dan adalah Kami mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."(Al-Anbiya..:81)


4. Mengenai kisah saba’: "Dan - di antara tempat tinggal mereka (di negeri Yaman) Dengan bandar-bandar (di daerah negeri Syam) Yang Kami limpahkan berkat kepadanya (dengan kemakmuran), - Kami adakan beberapa buah bandar Yang jelas kelihatan (kepada orang-orang Yang melalui jalan itu), dan Kami tentukan jarak perjalanan di antaranya (sekadar Yang dapat dijadikan tempat-tempat persinggahan), (serta dikatakan kepada mereka): " berjalanlah kamu di bandar-bandar itu pada bila-bila masa Yang kamu suka, malam dan siang, Dalam keadaan Yang aman".".(saba..:18). Kesemua ayat yang dikongsi tadi menunjukkan "keberkatan" yang ada, kerana bumi itulah bertempatnya ramai para Nabi dan Rasul sebelum Rasulullah.

Ketiga : Rasulullah pernah bersabda yang mana maksudnya: “Tidak boleh membuat persiapan yang rapi untuk pergi ke sesebuah masjid kerana kelebihannya melainkan tiga masjid. Masjid Haram, Masjid al-Aqsa dan Masjid ku ini.” (Hadith sahih Bukhari dan Muslim).

Rasulullah bersabda dalam hadith yang lain di mana maksudnya: Solat di masjid al-Aqsa menyamai pahala 500 solat di masjid-masjid yang bukan masjid Haram dan masjid Nabawi. (hadith sahih Bukhari dan Muslim)

Keempat : Bumi Palestine adalah bumi perjuangan.

Rasulullah pernah bersabda di mana Maksudnya:“Sekumpulan dari kalangan ummatku akan mempertahankan kebenaran, mereka mengalahkan musuh-musuh mereka dan orang-orang yang menenteng mereka tidak dapat mengalahkan mereka dan mereka hanya mendapat sedikit kerosakan sehinggalah datangnya kiamat mereka tetap dalam keadaan demikian.” Para sahabat bertanya “Dimanakah mereka hai Rasulullah?” Rasulullah menjawab “Di Baitul Maqdis dan disekelilingnya.” (Hadith riwayat Abdullah bin Ahmad dan Thabrani – para perawinya thiqah)

Nah..hebat bukan kelebihan yang diberikan oleh Allah kepada bumi Palestine selepas Makkah dan Madinah, bagi mereka yang telah dapat menziarahinya ucapkanlah Alhamdulillah

Fakta Sebenar Bangunan Masjid Al-Aqsa



by HASNUL HADI AHMAD on AUGUST 11, 2013




Bangunan al-Masjid al-Aqsa Yang Sebenarnya


Al-Masjid al-Aqsa adalah merupakan masjid ketiga tersuci di dalam agama Islam. Ianya juga merupakan tempat di mana Allah memperjalankan nabi Muhammad SAW pada waktu malam semasa peristiwa Isra’ dari al-Masjid al-Haram di Makkah ke al-Masjid al-Aqsa di al-Quds. Lokasinya terletak di kawasan yang diberkati dan suci. Keberkatan kawasan tersebut bukan sahaja dapat dinikmati daripada aspek spiritualnya sahaja, tetapi daripada aspek material pun dapat dirasai, seperti kesuburan tanah yang menghasilkan produk perladangan terbaik, cuaca yang nyaman dan seumpamanya. Ramai nabi menjadikan bumi ini sebagai tempat tinggal di dalam misi dakwah mereka. Masjid ini juga pernah menjadi qiblat pertama bagi umat Islam.


Suatu masa dahulu, umat Islam bebas untuk keluar masuk di dalam al-Aqsa. Ramai yang memulakan pergerakan menunaikan haji dari masjid ini. Apatah lagi terdapat galakan langsung daripada nabi Muhammad untuk menziarahinya. Bersabda nabi Muhammad SAW di dalam sepotong hadith, yang bermaksud:


Daripada Abi Sa’id al-Khudri R.A. Rasulullah SAW dilaporkan berkata:“Janganlah bersungguh-sungguh/bersusah-payah pergi berjalan melainkan ke tiga masjid, al-Masjid al-Haram (Makkah), al-Masjid al-Aqsa (Al-Quds) dan Masjidku (Masjid Nabi di Madinah).” - Muttafaqun alaihi dengan lafaz daripada Bukhari.


Dome Of The Rock (Qubbah al-Sakhrah) di Palestina


Sehinggalah penjajahan Zionist ke atas Palestin, al-Masjid al-Aqsa kini sunyi daripada pengunjung Muslim bukan Arab. Sekatan serta fatwa pengharaman menziarahinya oleh Mufti Palestin yang turut disokong ramai ulamak kerana perlu membayar wang yang banyak kepada penjajah Zionist, menyebabkan hanya sedikit daripada kita yang mengenali bangunan al-Aqsa yang sebenarnya.


Di dalam bersemangat mempertahankan al-Aqsa, ada antara umat Islam yang cuba untuk memperkenalkan bangunan al-Aqsa. Antara maklumat yang kerap disebarkan melalui rantaian email dan tapak sesawang seperti ini, ialah menyatakan yang Qubbah al-Sakhrah (Dome of the Rock) adalah bukan al-Aqsa. Mereka mendakwa yang ianya adalah propaganda Zionist untuk mengalihkan fokus umat Islam daripada mempertahankan al-Masjid al-Aqsa yang sebenarnya. Ramai daripada kita yang percaya dengan maklumat ini.


Gambar yang kerap disebarkan untuk menunjukkan al-Aqsa yang sebenar


Dalam artikel ini, saya akan cuba berkongsi maklumat yang sebenar mengenai bangunan al-Masjid al-Aqsa seperti yang dikenali penduduk Palestin. Saya perlu memberikan kredit kepada pensyarah Universiti al-Najah, Dr Haithem F. al-Ratrout yang telah melakukan kajian perkembangan senibina al-Aqsa di dalam kajian PhD semasa menuntut di Al-Maktoum Institute. Saya telah mendapat keizinan beliau untuk menyebarkan maklumat kajiannya, kerana menurut beliau ini merupakan tanggungjawab Muslim bagi memperkenalkan bangunan al-Aqsa yang sebenarnya. Anda boleh membeli buku beliau daripada laman ini untuk mendapatkan penjelasan yang lebih terperinci.


Dr Haithem F. al-Ratrout


PEMBINA AL-AQSA YANG SEBENARNYA


Untuk mengetahui al-Aqsa, kita terlebih dahulu perlu mengetahui siapakah pembinanya. Menurut ulamak, tidak ada satu nas yang amat sahih menyatakan secara jelas siapakah pembina al-Aqsa. Cuma terdapat sepotong hadith sahih menceritakan secara umum pembinaan al-Aqsa, seperti yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim, yang bermaksud:


Hadith Sulaiman bin Mahran al-A’mash, daripada Ibrahim bin Yazid al-Tamimi, daripada bapanya Abu Zarr beliau berkata, aku bertanya kepada Rasulullah:“Wahai Rasulullah, masjid yang manakah dibina terlebih dahulu (dalam sejarah)?” Nabi menjawab, “al-Masjid al-Haram.” Aku bertanya lagi, “Selepas itu?” Jawab nabi, “al-Masjid al-Aqsa.” Aku bertanya lagi, “Berapa jarak pembinaan antara keduanya?” Nabi menjawab, “40 tahun.”….


Berdasarkan hadith di atas, oleh kerana jarak pembinaan antara al-Masjid al-Haram dan al-Masjid al-Aqsa adalah dekat, iaitu 40 tahun, ditambah lagi dengan umur umat terdahulu yang amat panjang, maka ramai ulamak berpandangan pembina kedua-dua masjid ini adalah orang yang sama. Justeru, dalam usaha mencari siapakah pembina al-Aqsa, adalah perlu untuk kita mencari siapakah pembina al-Masjid al-Haram di Makkah.


Sebahagian kita berpandangan yang pembina al-Masjid al-Haram ialah Nabi Ibrahim. Ini berdasarkan kepada ayat al-Quran di dalam surah al-Baqarah ayat 127, yang bermaksud:


“Dan ketika Nabi Ibrahim dan Ismail mengangkat kembali tapak asas tapak rumah ibadah itu (Al-Masjid al-Haram).”


Jumhur ulamak, walau bagaimanapun menyatakan yang ayat di atas hanyalah menunjukkan yang nabi Ibrahim membina kembali tapak al-Masjid al-Haram yang telah dibina oleh nabi sebelumnya. Dengan erti kata lain, nabi Ibrahim bukanlah orang pertama yang membina al-Haram. Sekiranya nabi Ibrahim bukan orang pertama membina al-Haram, maka baginda juga bukanlah orang pertama membina al-Aqsa.


Ketika mentafsirkan ayat di atas, Imam al-Tabari telah merekodkan beberapa riwayat mengenai pembina al-Masjid al-Haram yang sebenarnya. Antaranya ialah seperti yang dilaporkan oleh Ato’ bin Abi Rabah dan Abdullah bin Amru yang menyatakan bahawa pembina Ka’bah yang pertama sebenarnya ialah nabi Adam. Apabila nabi Adam diturunkan dari langit, baginda telah membina rumah ibadah pertama di muka bumi dengan arahan Allah SWT. Baginda tawaf di keliling Ka’bah tersebut, berdasarkan sempadannya yang telah ditetapkan. Ka’bah itulah merupakan asal bagi al-Masjid al-Haram. Kemudian berdasarkan hadith Abu Dzar tadi, baginda telah membina al-Aqsa 40 tahun selepasnya. Adapun nabi Ibrahim, baginda hanyalah membangunkan kembali asas binaan tersebut yang telah roboh berikutan banjir besar serta faktor cuaca yang lain.


Justeru, ramai ulamak yang menyatakan nabi Adam adalah pembina al-Aqsa kerana baginda juga membina Ka’bah.





KONSEP BINAAN MASJID DI DALAM ISLAM


Untuk mengetahui bangunan al-Aqsa, kita juga perlu untuk mengetahui konsep binaan masjid di dalam fiqh Islam. Secara ringkasnya, yang dinamakan masjid itu perlulah mempunyai empat elemen:


1. Lokasi.


2. Sempadan.


3. Qiblah.


4. Aktiviti, termasuklah ritual ibadah dan juga segala aspek kehidupan yang membawa kesejahteraan akhirat.





Gabungan lokasi dan sempadan, menurut ulamak, tidak membawa maksud yang masjid itu perlu berada di dalam satu bangunan. Masjid di zaman nabi Muhammad pun tidak mempunyai bangunan. Yang paling penting ialah, pembina masjid tersebut perlu menentukan lokasi dan sempadannya. Adalah menjadi satu kesilapan sekiranya kita memahami yang masjid itu perlu dibuat di dalam bangunan.


LOKASI AL-AQSA


Dalam peta politik moden, al-Aqsa terletak di sebuah kawasan yang dikenali sebagai Pekan Lama atau Old City of Jerusalem, Tebing Barat (West Bank). Semasa zaman nabi, banyak istilah yang digunakan untuk merujuk kawasan ini, seperti Eiliya’, Sham, al-Ard al-Muqaddasah, al-Ard al-Mubarakah dan al-Quds. Old City of Jerusalem dikelilingi oleh pagar. Di dalamnya terletak kawasan petempatan lama. Ianya agak padat. Dahulu Muslim Arab merupakan majoriti, akan tetapi selepas penjajahan, orang Yahudi semakin ramai menguasai kawasan petempatan di dalam Old City of Jerusalem. Turut berada di dalam pagar Old City berkenaan, ialah Holy of Sepulchre, gereja utama agama Kristian. Al-Masjid al-Aqsa terletak di tenggara pagar Old City.


Pandangan udara Old City of Jerusalem dan al-Aqsa


PLAN KA’BAH DI AL-MASJID AL-HARAM


Selain itu, kita juga perlu mengetahui bagaimanakah plan asal Ka’bah yang telah dibina oleh nabi Adam. Ini adalah kerana kita telah faham bahawa pembina kedua-dua bangunan ini kemungkinan besar adalah orang yang sama berdasarkan hadith Abu Dzar tadi. Ramai yang memahami Ka’bah sebagai bangunan berbentuk kiub yang dilitupi oleh kain kiswah hitam. Fakta ini kurang tepat, kerana sebenarnya kawasan Hijir Ismail adalah juga sebahagian Ka’bah berdasar pandangan ramai ulamak. Jika diteliti laporan daripada al-Azraqi (meninggal 222 H), beliau telah melakarkan plan Ka’bah seperti yang telah direnovasi oleh nabi Ibrahim seperti imej berikut:





BANGUNAN AL-AQSA YANG SEBENAR


Antara gambar terbaik untuk melihat pandangan udara al-Aqsa ialah seperti berikut.





Secara ringkas, al-Masjid al-Aqsa yang sebenar ialah meliputi semua monumen bangunan dan tanah lapang di sekitar pagar empat segi di atas. Hujjahnya ialah seperti berikut:


1. Nabi Muhammad diisra’ ke al-Aqsa. Kemudian dimikrajkan dari al-Aqsa juga. Semua bersetuju yang nabi dinaikkan ke langit daripada lokasi Dome of the Rock sekarang yang letaknya di bukit paling tinggi di dalam pagar di atas. Justeru tidaklah tepat sekiranya Dome of the Rock dikatakan bukan sebagai al-Aqsa.


2. Masjid tidak semestinya berada di dalam satu bangunan. Ianya boleh jadi di atas tanah lapang, atau dalam bangunan, atau gabungan tanah lapang dan bangunan, selagi mana ditentukan lokasi dan sempadannya.


3. Al-Aqsa mempunyai hubungan dan persamaan dengan Ka’bah. Tidak mustahil, kerana pembinanya adalah orang yang sama. Bahkan jika dibesarkan plan Ka’bah, kita akan dapati yang plannya adalah sama dengan pagar sempadan al-Aqsa. Dengan erti kata lain, sudut bukaan setiap hujung empat seginya adalah sama. Penjelasan lanjut boleh diperolehi daripada buku Dr Haithem yang sebenarnya merupakan thesis PhD beliau.





4. Memang benar Saidina Umar seakan marah dan tidak bersetuju dengan cadangan Ka’ab al-Ahbar mengenai lokasi di mana perlunya dibina bangunan masjid di dalam al-Aqsa. Ka’ab mencadangkan di lokasi Dome of the Rock sekarang. Umar tidak bersetuju kerana lokasi itu adalah lokasi paling suci dalam agama Yahudi, dan keduanya bangunan utama yang menempatkan Imam sembahyang, perlulah berada di tempat paling hampir dengan qiblat/Ka’bah. Maka dibinalah bangunan masjid kecil di selatan sempadan pagar al-Aqsa yang betul-betul dibina oleh nabi Adam menghadap ke arah Ka’bah. Masjid asal yang dicadangkan saidina Umar itu dikenali penduduk tempatan sebagai Jami’ Qibli atau Jami’ al-Aqsa. Adapun sekiranya menyebut al-Masjid al-Aqsa, maka ianya merujuk kepada semua yang berada di dalam pagar sempadan al-Aqsa tadi, termasuklah Jami’ Qibli, Masjid Buraq, pelbagai masjid kecil di dalamnya, beberapa bilik perpustakaan, pejabat dan kelas pengajian, Dome of the Rock, Dome of Ascension, Dome of Chain, tanah lapang, dan lain-lain.


Semua yang berada di dalam garisan kuning di atas adalah al-Masjid al-Aqsa


KESIMPULAN


1. Al-Aqsa ialah kawasan yang meliputi semua monumen, bangunan dan tanah lapang di dalam pagar al-Aqsa seperti gambar di atas. Ini termasuklah Dome of the Rock, yang merupakan sebahagian daripada al-Masjid al-Aqsa.


2. Umat Islam perlu menghentikan penyebaran maklumat salah yang kononnya Dome of the Rock bukan sebahagian daripada al-Aqsa. Sasaran Zionist sekarang ialah membina Haikal Sulaiman di atas tapak Dome of the Rock, yang dianggap sebagai The Holiest of Holy oleh orang Yahudi. Sekiranya kita membiarkan fokus kita daripada mempertahankan Dome of the Rock, maka mudahlah orang Yahudi merampas al-Aqsa.





3. Saya amat mencadangkan rakan-rakan pembaca untuk membeli buku Dr Haithem, serta membaca kajian lanjut mengenai pembinaan Ka’bah, pembinaan Jami’ Qibli, Dome of the Rock dan kubah-kubah lain, sejarah pemerintah yang menguasai dan memakmurkan al-Aqsa dan lain-lain.


Oleh: Ahmad Irfan Ikmal Hisham


Wallahu’alam….

Thursday, July 17, 2014

SHAME ON YOU ISRAEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

GAZA UNDER ATTACK


Gaza ( along with the West Bank and East Jurusalem) has been attacked by ISRAEL. Every day, every second we have been presented with Palestinians being killed by Israel's occupation.

Can you imagined how they managed to survived after an attack?

Have you imagined if you at their placed?

Where is your humanity?



They have been randomly bombed by a guided missile. Palestinians however were struggling to survive and fasting during the holy month of Ramadhan.

Why you ISRAEL killed their mothers? fathers? children ? without MERCY.

Imagined if  you at their placed. How you resist to bear all the SUFFERING?

NOW, MANY OF THEM BEING KILLED, CHILDREN BECOMES ORPHAN,HOMELESS WITHOUT FOOD AND WATER OR SHELTER

ISRAEL YOU HAVE BEING KILLED PALESTINIANS FOR 60 YEARS. O ALLAH THE ONLY GOD WILL DEMOLISHED ALL OF YOU IN A BLINK OF EYES. I GUARANTEED THAT.
AL- FATIHAH TO THE MARTYRS. MAY THE BODIES OF THE MARTYRS AND THE INJURED IN ALLAH' PROTECTION..

ALLAHUAKBAR..


Palestine Will Be Free | ماهر زين - فلسطين سوف تتحرر :
https://www.youtube.com/watch?v=foSbqLi6U10

DO READ AND HEED :
http://www.washingtonsblog.com/2014/07/facts-us-citizens-need-know-israel-palestine.html

author : Nurainin Sofia Halim

RAMADHAN USAH BIARKAN IA BERLALU


Bismilahirahmanirahim.. Syukur kepada ALLAH Tuhan sekalian alam, selawat dan salam untuk rasul junjungan Nabi Muhammad s.a.w keluarga dan sahabat baginda.  Sedar tak sedar  Ramadhan telah kita lalui selama 19 hari. Alhamdulilah di Malaysia Allah mengurniakan nikmat-Nya yang tidak terhingga kepada iaitu KEBEBASAN DAN KEAMANAN berbanding dengan saudara kita di Gaza, PALESTIN yang bertarung nyawa dan berjihad untuk mempertahankan bumi suci dan masjid AL-AQSA. ALLAHUAKBAR!!

           Rentetan para pejuang agama Islam di Gaza banyak menyentuh hati banyak pihak termasuk orang yang bukan beragama Islam. Isu yang dibahaskan atas dasar kemanusiaan. Kita sebagai orang Islam adakah tega melihat rakyat Palestin yang mengucap syahadah yang sama dengan kita menderita? adakah TEGA KITA UNTUK TIDAK PEDULI DENGAN NASIB RAKYAT PALESTIN? KENAPA HARUS PEDULI? DEMI ALLAH MEREKA IALAH SAUDARA KITA SENAFAS SATU SYAHADAH DENGAN KITA. KENAPA BEGITU SUSAH MENADAH TANGAN UNTUK BERDOA DEMI KESEJAHTERAAN MEREKA. KENAPA MASIH LALAI DAN LEKA DENGAN KENIKMATAN YANG ALLAH BERIKAN? TEPUK DADA TANYA MINDA..


           Sudah hampir seminggu saudara kita di PALESTIN menderita akibat bom yang dilontarkan secara rambang. Berpuasa walaupun nyawa di hujung tanduk. MasyaALLAH tidakkah kita berfikir? di bumi MALAYSIA kita mampu untuk menikmati makanan yang lazat. Masih mampu untuk ke bazar Ramadhan. Kemudian berbuka puasa bersama keluarga tercinta dengan suasana yang sungguh harmoni. Adakah kalian lupa saudara kita di PALESTIN mampu bergantung hati mereka kepada ALLAH. KERANA APA? BELUM TENTU DAPAT BERBUKA PUASA SEBELUM AJAL MENJEMPUT. Dentuman bom yang tidak mengenal erti mangsa. Di sini dentuman meriam buluh yang menghiasi telinga. Keesokkan harinya, NAH! TERPAMPANG DI DADA AKHBAR.. PUTUS JARI/ TANGAN AKIBAT MERCUN BUATAN SENDIRI. apa kalian mahu diuji seperti saudara kita di PALESTIN? yang berjuang mati-matian mempertahankan ISLAM? AYUH , BANGUN SEDARLAH SYUKURI NIKMAT ALLAH..


 Ramadhan yang datang hanya setahun sekali 
Mari diisi dengan amal ibadah. Bukan susah melakukan amal ibadah. Senyum itu sedekah, menuturkan percakapan yang baik itu amalan mulia, bertadarus al-Quran dapat menenangkan jiwa serta solat terawih mampu menambah kesyukuran pada yg Maha Esa. Berpuasa bukan sekadar menahan lapar dan dahaga, menahan nafsu dan keinginan yang ada dalam diri setelah syaitan habis dibelenggu. Apabila berbuka puasa, janganlah gelojoh mengikut NAFSU DENGAN MAKAN SEBANYAK-BANYAKNYA. Mari ikuti sunnah Nabi Muhammad s.a.w ambil kurma dan makan. Kurma mengandungi kandungan gula yang baik untuk memberi tenaga setelah seharian berpuasa. Semoga kita tergolong dalam golongan orang yang BERSYUKUR DAN BERTAKWA. insha Allah..

              Belum tentu kita berkesempatan berjumpa dengan Ramadhan yang akan datang. AYUH !! ambil peluang yang diberi ALLAH untuk beribadah kepadaNya. Rendahkan hati kita, ya saya dan anda untuk terus sujud kepada ALLAH yang satu. SYUKURI NIKMAT YANG DIBERI. BERDOA UNTUK SAUDARA DI PALESTIN,SYRIA,IRAQ, PAKISTAN dan semua muslimin dan muslimat di seluruh dunia.

KLIK SINI ::  CAKNA ISU PALESTIN 2014
https://www.youtube.com/watch?v=JaoQ6_rW6fU

https://www.youtube.com/watch?v=ywjMZTVMr7k



Hamba ALLAH ,
Nurainin Sofia Binti Halim

Wednesday, July 16, 2014

Gencatan senjata hanya helah Israel


GENTING GAZA - PALESTIN. Sayap tentera Hamas, Briged al-Qassam menolak cadangan pelaksanaan gencatan senjata diusulkan Mesir yang kononnya bertujuan untuk meredakan konflik di wilayah Gaza.

Menurut jurucakap al-Qassam, mereka masih belum menerima sebarang maklumat rasmi inisiatif tersebut.

"Persetujuan Israel untuk menjayakan gencatan senjata itu jelas menunjukkan muslihat terbaru mereka yang bertujuan mengaburi mata masyarakat antarabangsa," katanya.

Kenyataan itu dibuat selepas Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu memberi jaminan kononnya beliau akan membincangkan cadangan itu di Knesset.

Sementara itu, pemimpin kanan gerakan Jihad Islam, Khaled al-Batch memaklumkan kumpulan itu menyambut baik usaha Mesir yang mahu menghentikan serangan Zionis ke atas Gaza minggu lalu.

Bagaimanapun, mereka enggan menerima cadangan pelaksanaan gencatan senjata itu tanpa sebarang syarat.

"Mereka sepatutnya membincangkan syarat kandungan perjanjian gencatan senjata tersebut terlebih dahulu sebelum melaksanakannya.

"Kami tidak mahu pisang berbuah dua kali kerana Israel pernah melanggar perjanjian tersebut pada 2012. Tidak mustahil jika rejim Zionis masih menggunakan helah sama pada kali ini," tegasnya.

Katanya, perkara utama yang perlu dilakukan adalah memenuhi tuntutan penduduk Palestin dengan menamatkan sekatan haram dan membuka laluan sempadan.

Dalam satu kenyataan lain, Timbalan Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh memberitahu cadangan pelaksanaan gencatan senjata itu ada dimaklumkan kepada beliau.

"Segala-galanya dirancang rejim Zionis dan persetujuan melaksanakan gencatan senjata hanyalah satu lagi agenda licik mereka," katanya.

Sehingga kini, sekurang-kurangnya 189 penduduk Palestin terkorban manakala 1,350 cedera akibat serangan di Genting Gaza, laporan dipetik dari Al-Jazeera.

Israel guna senjata bahaya 16 Julai 2014




OSLO - NORWAY. Seorang doktor di Norway mendakwa rejim Zionis menggunakan bom yang boleh mendatangkan kesan buruk terhadap kesihatan penduduk Palestin.

Ketua jabatan perubatan sebuah hospital universiti di Oslo, Dr Erik Fossse memaklumkan Dense Inert Metal Explosive (Dime) tersebut adalah bahan letupan yang hanya boleh menyebabkan kemusnahan kecil dalam peperangan. Bagaimanapun, pakar berpendapat serpihan kecil letupan Dime mampu memberi kesan biologi sangat besar terhadap manusia.

“Sebahagian penduduk Gaza mengalami kesan kecederaan akibat daripada penggunaan senjata baharu. Para doktor yang ada pengalaman merawat mangsa di zon perang sendiri tidak pernah melihat kes sebegini,” katanya.

Menurutnya lagi, rejim Zionis turut menggunakan senjata seperti depleted uranium (DU) dan peluru meriam mengandungi fosforus putih, laporan dipetik dari Press TV.


Lima pakar Malaysia tabur bakti di Gaza

KUALA LUMPUR - Lima pakar perubatan dari Malaysia akan berlepas ke Semenanjung Gaza bagi membantu rakyat Palestin yang cedera ekoran serangan udara tentera Israel.

Mereka terdiri daripada pakar bedah ortopedik, pakar bius dan pakar neurologi yang akan berlepas Jumaat ini di bawah misi kecemasan Aman Palestin.

Mereka diketuai pakar bedah ortopedik Dr Mohamad Nor Sundari dari Pusat Perubatan Kuantan, Dr Zairul Nizam Zainol Fitri dari Hospital Pakar Senawang, Dr Mafeitzal Mamat dari Fakulti Perubatan Universiti Teknologi Mara, Dr Hasbe Zuraina Abu Bakar dari Hospital Columbia, Setapak dan Dr Kamarul Al-Haq Abd Ghani dari Hospital Serdang.

Dr Mohamad memberitahu Bernama berkata mereka akan turut membawa bekalan ubat-ubatan.

Beliau yang pernah dua kali menyertai misi kemanusiaan ke Gaza sebelum ini menganggap misi kali ini lebih mencabar.

"Misi saya sebelum ini lebih kepada misi selepas peperangan atau berupa bantuan kemanusiaan. Tetapi kali ini ianya lebih besar, penduduk Gaza sedang diserang," katanya.

Dilaporkan, sekurang-kurangnya 121 rakyat Palestin terbunuh manakala beratus-ratus lagi cedera dalam serangan yang turut memusnahkan masjid, sekolah dan rumah.

Dr Mohamad pertama kali ke Gaza pada tahun 2009 dan kali kedua tahun lepas.

Semasa berkhidmat di Gaza, beliau menjalankan 21 pembedahan ke atas 21 orang rakyat Gaza.

Selain Gaza, beliau pernah menyertai misi kemanusiaan di bawah Mercy Malaysia semasa berlaku konflik agama di Ambon, tsunami di Acheh dan gempa bumi di Pulau Nias, Sumatera. - Bernama

Monday, July 14, 2014

TEGUH PALESTIN


Palestin,
Kau dibedil lagi,
Entah untuk keberapa kali,
Hanya tinggal sisa kemusnahan sang kuku besi,
Mencengkam tajam hingga menderita,
NAMUN,
Kau tabah mempertahankan al-Aqsa,
Berdiri megah pejuang para syuhada,
Tidak rela melihat bumi bertuah diinjak sang durjana,
Kanak-kanak,ibu-ibu menangis pilu,
Mengenang nasib tanah air tercinta,
Pemuda tinggi tawakalnya,
Membaling kerikil ke arah kereta kebal tidak bermata,
Hairan untuk apa Kau Palestin dibedil berkali-kali,
Rakyat tidak berdosa menjadi mangsa,
Tunggu janji ALLAH pasti akan tiba,
sampai saatnya Palestin bebas kembali,
Disini kami iringi doa tidak bermusim,
buatmu rakyat Palestin menggapai syahid,
Teguhnya Palestin di mata kami,
ALLAHUAKBAR

al-Fatihah



karya asal Nurainin Sofia Halim aka N.A.S.H
16 Ramadhan 1435H  jam 1.00 pagi

Thursday, July 10, 2014

BAGAIMANA NEGARA HARAM ISRAEL DITUBUHKAN?


Dear Lord Rothschild,
I have much pleasure in conveying to you, on behalf of His Majesty's Government, the following declaration of sympathy with Jewish Zionist aspirations which has been submitted to, and approved by, the Cabinet.
“His Majesty's Government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people, and will use their best endeavours to facilitate the achievement of this object, it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine, or the rights and political status enjoyed by Jews in any other country.”
I should be grateful if you would bring this declaration to the knowledge of the Zionist Federation.
Yours sincerely,
Arthur James Balfour


PERUBAHAN DEMOGRAFI : 1918 - Kerajaan Ohmaniah kalah WW1. Palestin jatuh ke tangan British. Gelombang pertama Yahudi Eropah seramai 25000 orang memasuki bumi Palestin. Bilangan meningkat 55000 orang (8% penduduk ) dan Zionis berjaya memiliki 42000 hektar tanah (1.6% Palestin) dari merasuah pihak pentadbiran kerajaan Othmaniah. 




TINDAKAN BRITISH APABILA MEMERINTAH PALESTIN : Akta baru memudahkan kemasukan pendatang dan pembelian tanah kepada Yahudi (Suruhanjaya Peel) memberiautonomi serta membenarkan Yahudi mempunyai pasukan bersenjata. Tindas orang Arab (cukai tinggi, tidak dibenarkan beli tanah dan ada senjata.





Program pemindahan orang Yahudi ke Palestin. Antara pemimpin yang menentang British dan Yahudi . adalah Haji Amin al-Husayni (Mufti Baitulmaqdis) dan Sheikh Izz ad-Din al-Qassam. 


PEMBANTAIAN ORANG AWAM OLEH PENGASAS YAHUDI :  
  • Pengeboman Hotel King David pada 22 Julai 1946
  • 92 orang terbunuh
  •  Dilakukan oleh kumpulan pengganas Irgun dengan persefahaman Agensi Yahudi yang diketuai oleh David Ben Gurion
  •  Pembunuhan beramai-ramai orang awam Palestin di Desa Deir Yassin pada 9/10 April 1948
  • 250 orang terkorban
  •  Mangsa disiksa dan dikelar-kelar
  •  Angkara kumpulan pengganas Haganah di bawah Benahem Begin
  •  Pembunuhan ratusan orang awam di Desa Dawayma di Haifa pada 29 Oktober 1948
  •  Kibya, 14 Okt 1953, 75 orang dibunuh oleh tentera regim Yahudi
  •  Kafr Kassim, 19 Dis 1956, 49 orang dibunuh oleh Pengawal Sempadan regim Yahudi

PEMBUNUHAN BERAMA-RAMAI ORANG AWAM PALESTIN DI DESA DEIR YASSIN : Pada 9 April 1948 250 orang terkorban. Mangsa dikelar-dikelar dan disiksa. Angkara kumpulan pengganas Haganah di bawah Benaheim. 
Pembantaian di Masjid al-Ibrahimi, Hebron
• Seorang Yahudi menembak  umat Islam yang sedang solat berjumaah Subuh pada pagi Jumaat 15 Ramadhan/ 25 Februari 1994: 60 terkorban, 300 cedera parah
• Terletak di bandar Khalil al-Rahman (Hebron).
• Sejak 1967, pihak Yahudi telah berusaha merubah sifatnya. Beberapa bahagiannya, termasuk satu menaranya, telah dimusnahkan. 
• Kini separuh masjid tersebut telah dijadikan synagogue (rumah ibadat Yahudi). Ianya bermula 1972 apabila Mahkamah Agung Israel mengeluarkan perintah membenarkan orang Yahudi bersembahyang dalam masjid tersebut.
• Setelah peristiwa pembantaian 25 Februari 1994 pihak berkuasa membenarkan cuma 300 orang Islam solat di situ, setelah melalui pemeriksaan keselamatan elektronik yang cukup ketat. 
Apa Sikap Kita?

Dan tiada (pula dosa) atas orang-orang yang apabila mereka datang kepadamu, supaya kamu memberi mereka kenderaan, lalu kamu berkata “ Aku tiada peroleh kenderaan untuk membawamu”, lalu mereka kembali, sedang mata mereka bercucuran air mata kerana kesedihan, lantaran mereka tidak peroleh apa-apa yang mereka nafkahkan. (at-Taubah:82)

Kesimpulan
  •  Perjuangan mempertahankan al-Quds adalah tuntutan Islamiyyah
  • Palestin warisan para Anbiya’ pendokong ad-Din at-Tawhid, bukan penentang ALlah
  •  Palestin bumi barakah dan muqaddasah
  • al-Quds bumi Isra’ dan Mi`raj
  •  Palestin bumi letaknya Masjid al-Aqsa, Qiblat pertama Islam
  •  Tanah Suci Islam: Haram asy-Syarif
  •  Sejarah buktikan Palestin milik Arab dan Islam sejak asal lagi, dari puak Kanaan dan Filistin
  •  Entiti Zionis adalah entiti haram yang tiada asas undang-undang dan moral
  •  Gerakan dan regim Zionis pendokong fahaman tanpa asas manusiawi (apartheid)
  •  Kezaliman dan kekejaman regim Zionis dalam satu sejarah penuh penindasan dan pembantaian orang awam perlu ditentang.

LIHATLAH MEREKA!!
Memadailah saya kongsikan satu ibrah yang saya dapati drpd suatu video tentang Palestin, di mana seorang sheikh bertutur di dalam bahasa Arab yang bermaksud, 

"Wahai kaum muslimin. Saya menyeru kepada anda..saya memperingatkan anda.. apakah yang akan anda jawab di hadapan Allah subhanahu wa Taala kelak..ketika anda dibangkitkan..dan disebelah anda..ialah anak kaum Muslimin di Palestin.  
Kemudian anak itu akan berkata, "Ya Rabbi! Aku menyeru...meminta pertolongan kaum Muslimin untuk membantuku...tetapi tiada siapa yang menyahut..Di mana merekaya Rabbi! Ketika aku memerlukan mereka.."

Pada ketika itu...apakah jawapan kita kpd Tuhan sekalian alam? 

Mahu menafikan?
Bagaimana mahu menafikan, sedangkan anak itu kudung sebelah tangannya..buta kedua-dua matanya..ususnya terkeluar berjuraian drpd perutnya...darah merah mengalir segar membasahi kakinya..
p/s : moga Allah memberi keampunan kepada saya dan anda.. Jom doakan mereka..


Hamba ALLAH, 
Nurainin Sofia Binti Halim.

Thursday, July 3, 2014

JOM SOLAT TERAWIH BERJEMAAH DI MASJID





         Assalamualaikum, buat semua yang menjenguk blog saya ni.. Alhamdulilah sedar tak sedar dah 3 JULAI 2014 bersamaan 5 RAMADHAN 1435 H. Syukur kepada ALLAH S.W.T serta selawat dan salam buat Rasul junjungan ,keluarga serta sahabat baginda. Saya sudah pun memulakan latihan industri di Pusat Pengajian Kejuruteraan Komputer dan Perhubungan (PPKKP) UniMAP bermula 1 Julai 2014 hingga 20 September 2014. Insha Allah semoga Allah permudahkan urusan saya dan rakan-rakan yang turut berjuang untuk menikmati alam pekerjaan. 

       Bulan Ramadhan ialah bulan di mana diwajibkan ke atas kita umat Islam untuk berpuasa selama sebulan seperti yang terkandung dalam Rukun Islam yang ketiga. BERPUASA ertinya MENAHAN LAPAR DAN DAHAGA DARI TERBIT FAJAR SIDDIQ SEHINGA TERBENAM MATAHARI DISERTAI NIAT BERPUASA. Perkataan RAMADHAN berasal dari kata dasar ‘ra-mim-dal’, yang bererti “panas” atau “panas yang menyengat”. Perkataan ini berkembang sehingga ertinya membawa maksud “menjadi panas atau sangat panas”, atau diertikan juga sebagai “hampir membakar”. Oleh itu makna Ramadhan boleh diringkaskan sebagaiwaktu atau keadaan di mana seseorang merasa panas, mulut terasa kering dan tekak terasa haus disebabkan sedang berpuasa. 

        Malam harinya pula kita digalakkan untuk menunaikan solat terawih. Ayuh mari kita rebut peluang untuk menunaikan solat terawih secara berjemaah di masjid atau surau. Manfaatkan masa dan kesempatan untuk menyemarakkan semangat Ramadhan yang sepatutnya berkobar-kobar dalam diri kita. Ramadhan juga bulan yang istimewa apabila kitab Al-Quran diturunkan pada 17 Ramadhan. Dihujungnya Allah memberi ganjaran malam Lailatul Qadar buat hambaNya yang ikhlas untuk mencari keredhaan-Nya. Insha Allah, AYUH MANFAATKAN MASA YANG ADA :)

Kelebihan Solat Sunat Tarawih




Riwayat: 
 Muslim

Hadith: 
Daripada Abu Hurairah RA bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: "Sesiapa yang mendirikan solat (Tarawih) pada malam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan, maka Allah ampunkan segala dosanya yang telah lalu." 

Huraian Hadith: 
  1. Solat Terawih adalah solat yang dilakukan pada setiap malam di bulan Ramadhan selepas menunaikan solat Isyak dan sebelum solat witir dan disunatkan kepada kaum lelaki dan juga wanita.
  2. Nabi Muhammad SAW  menggalakkan kaum muslimin para sahabat dan tabi’in selepas baginda supaya mengerjakannya. Ia adalah antara syi’ar di bulan Ramadhan yang mempunyai fadhilat yang amat besar di sisi Allah.
  3. Bilangan rakaat solat Tarawih ialah 11 rakaat termasuk witir. Pada zaman Umar bin al-Khattab  RA orang ramai menunaikan solat Tarawih sebanyak 23 rakaat (iaitu 20 rakaat Tarawih dan 3 rakaat Witir).
SEMOGA RAMADHAN TAHUN INI MEMBERI NILAI TAMBAH (ADDED-VALUE) ke dalam diri kita untuk menjadi hamba yang lebih baik di sisi-Nya. wallahua''lam.

hamba ALLAH,
Nurainin Sofia bt. Halim

Saturday, June 21, 2014

Ikim.Fm : tajuk motivasi PAGI : IRINGI KEJAHATAN DENGAN KEBAIKAN


Rasulullah SAW bersabda : Bertakwalah kepada Allah di mana saja kamu berada, iringilah keburukan dengan kebaikan nescaya menghapusnya dan layani manusia dengan akhlak yang baik. (Riwayat Tarmizi) 
~Nabi ajaq bahawa sesungguhnya bertaqwalah kepada Allah ,tak kira di mana kamu berada.
~#TAQWA ~ melakukan apa yang Allah suruh tinggal apa yang Allah larang
~jangan
MENGUMPAT/MENCARUT/ MELAKUKAN PERKARA YANG TIDAK BAIK
~TAKUT ALLAH di mana sahaja kita berada
~orang yang BERTAQWA dapat tempat tinggi di sisi Allah + doa dimakbulkan
~sabar dan dekatkan diri dgn ALLAH
~apabila buat jahat ikuti degan kebaikan kerana kebaikan dapat menghapuskan kejahatan
~BERAKHLAK BAIK pada manusia yang lain kerana ia sesuatu yang dapat menjamin kehidupan kita di akhirat kelak.

 
AHLAN WASAHLAN YA RAMADHAN :)


Hamba ALLAH,
Nurainin Sofia Bt. Halim





Sunday, June 8, 2014

CERAMAH PERDANA USTAZ KAZIM ELIAS : HIKMAH DI SEBALIK CABARAN DAN DUGAAN HIDUP

CERAMAH PERDANA USTAZ KAZIM ELIAS
TAJUK : HIKMAH DI SEBALIK CABARAN DAN DUGAAN HIDUP
PENCERAMAH : USTAZ KAZIM ELIAS
TEMPAT : DEWAN CANSELOR UNIVERSITI MALAYSIA SABAH (UMS)
MASA : 9-11 PAGI
TARIKH : 7 JUN 2014


·         Cabaran merupakan asam garam dalam kehidupan.  Hidup akan jadi sedap dan seronok kalau ada cabaran. Supaya kita semakin matang + kuat + bijak
·         Alam dunia – sekolah yang besar mesti ada ILMU
·         MANUAL KEHIDUPAN KITA IALAH AL-QURAN
·         ALLAH TA’ALA yang mengatur kita
·         Musibah/ujian ialah benda-benda yang tak elok menimpa kita
·         PEMBOHONG DAN PENIPU DALAM AGAMA :
1. “TAHUKAH KAMU ORANG YANG MEDUSTAKAN AGAMA?
2.MAKA ITULAH ORANG YANG MENGHERDIK ANAK YATIM,
3. DAN TIDAK MENDORONG MEMBERI MAKAN ORANG MISKIN. “{SRH AL-MA’UN AYAT 1-2}
·         APABILA DATANG UJIAN UNTUK ORANG LAIN UJIAN ITU SEBENARNYA UNTUK KITA.
·         ORANG BERIMAN ITU BERSAUDARA. BUDAYA TOLONG-MENOLONG KENA ADA.
·         MENJADI PENDENGAR KEPADA ORANG YANG DITIMPA MUSIBAH!
·         KALAU ADA MASALAH JANGAN SIMPAN CAKAP! MENANGIS SELESAIKAN MASALAH.
·         NABI MUHAMMAD KATA : MENANGIS ITU NALURI MANUSIA HAT TAK BULIH TU MERATAP!
·         MUSIBAH YANG DATANG ADA HIKMAHNYA. PANDANG BAIK PADA UJIAN.
·         NASIHAT KAT DIRI SENDIRI DULU
·         SEBELUM NAK BUAT APA2 FIKIR DAHULU
·         BELAJAR DARI MUSIBAH DAN AMIK IKTIBAR DARI ORANG LAIN.
·         NABI DAH AJAQ DOA : rabbana atina fiddunya hasanah wafil akhiratu hasanah wa qina aza bannar : “ mohon kebaikan di dunia, mohon kebaikan di akhirat dan diminta dijauhkan dari api dan azab neraka.”
·         BEKERJA SEOLAH-OLAH KAMU AKAN HIDUP 1000  TAHUN  DAN BERAMAL SEOLAH-OLAH KAMU AKAN MATI ESOK HARI.
·         DARIPADA KEGAGALAN BANGUN DAN BUAT YANG TERBAIK.
·         DI MANA SAHAJA KITA BERADA JADI ORANG YANG HEBAT.



Hamba Allah,

Nurainin Sofia Binti Halim

Friday, March 14, 2014

#UNTUNGNYA MENIKMATI DHUHA


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
اللهم صل على محمد وآل محمد



              Rasullulah s.a.w bersabda : " Setiap tulang sendi seseorang  menjelang pagi  memerlukan sedekah. Untuk itu , setiap tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah. menyeru makruf itu adalah  sedekah, mencegah kemungkaran adalah sedekah. Semua perbuatan itu sama nilainya dengan 2 rakaat solat dhuha. {Riwayat Abu Dzar}


#NIKMAT SOLAT SUNAT DHUHA :
  1. TIDAK TERMASUK DALAM GOLONGAN YANG LALAI.
  2. SEOLAH-OLAH SELURUH ANGGOTA MELAKUKAN KEBAIKAN.
  3. DIPERKENANKAN DOA SELEPAS SOLAT SUNAT DHUHA.
  4. DIMURAHKAN REZEKI.
  5. DIPERLIHARA OLEH ALLAH S.W.T
  6. DIHAPUSKAN DOSA.

http://www.youtube.com/watch?v=TwQu9_eJ9NQ

للَّهُمَّ اِنَّ الضُّحَآءَ ضُحَاءُكׂَ وَالْبَهَاءَ بَهَاءُكׂَ 

وَالْجَمَالَ جَمَالُكׂَ   وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكׂَ

 وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكׂَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكׂَ اَللَّهُمَّ اِنْ كَانَ رِزْقِى فِى السَّمَآءِ فَاَنْزِلْهׂُ

 وَاِنْ كَانَ فِى الْاَرْضِ فَاَخْرِجْهׂُ وَاِنْ كَانَ مُعَسِّرَا فَيَسِّرْهׂُ

 وَاِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهׂُ وَاِنْ كَانَ بَعِيدًا فَقَرِّبْهׂُ بِحَقِّ ضُحَاءِكَ وَبَهَاءِكׂَ

 وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكׂَ آتِنِىْ مَآاَتَيْتَ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِيْنׂَ

Maksud doa: “Ya Allah sesungguhnya waktu Dhuha itu DhuhaMu, kecantikannya kecantikkanMu, keindahannya keindahanMu, kekuatannya kekuatanMu, kekuasaannya kekuasaanMu, perlindungannya perlindunganMu.

Ya Allah jika rezeki masih di langit, turunkanlah, Jika di bumi, keluarkanlah,
Jika sukar, permudahkanlah, Jika haram, sucikanlah, Jika jauh, dekatkanlah.

Berkat waktu Dhuha, kecantikanMu, keindahanMu, kekuatanMu, kekuasaanMu, Limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang Soleh.


p/s : selamat mengamalkan :)