MAKE THE DAYS COUNT

MAKE THE DAYS COUNT

Friday, June 14, 2013

MAT LUTFI ~ SEBELAH SAYAP


Assalamualaikum..lama dah tak update blog ni..dah jadi sarang labah2 p dah..Alhamdulilah di beri Nikmat Oleh ALLAH S.W.T utk bernafas dan menikmati kehidupan dgn sederhana.selawat serta salam kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w serta sahabat dan keluarga baginda..

           Insha Allah 21 jun ni aku bakal balik ke Kuala Perlis setelah 1 tahun tak balik. Ok stop sat ceta pasai nak balik..hangpa suma kenai Mat Lutfi kan..hehe..feymes dah dia sebab suka buat video yg bg pengajaran tp SEMPOI..thumbs up for him..ni nak bg hangpa tgk video dia yg terbaru :

          Bagi aku video ni sangat menyentuh jiwa.Tentang HARAPAN seorang peminum arak nak BERUBAH.ya nak BERUBAH JADI ORANG YANG BAIK BUKAN SENANG,mesti da dugaan dan cabaran..nak pulak dalam era globalisasi mcm nih..*amboih dah mula nak membebel gamoknyer..tapi kena ingat dengan izin Allah suma akan jadi mudah..SubhanaAllah,ajaib bukan HIDAYAH ni :)

          Dalam video ni ada 3 watak :
1) Mat Lutfi - seorang sahabat yang cuba nak bawak kawan dia kembali ke pangkal jalan dgn cara yg BERHIKMAH 
2) Ihsan- peminum arak tapi dia baguih sebab da USAHA nak jd BAIK
3) Refqie - seorang ketua Usrah 

♥ Apakah Aku Layak Digelar Muslimah? ♥~Aiman Azlan


Soalan Menarik
“Apakah aku layak digelar Muslimah?”
Ini bukan soalan yang saya reka. Soalan ini pernah ditanya kepada saya.
Soalan ini menarik perhatian. Konteks di sebalik soalan ini membuatkan saya fikir seolah-olah “Muslimah” itu satu level Iman 99 Petala Langit yang hanya golongan sehebat Pendekat Laut sahaja yang boleh capai. Seolah-olah hanya segelintir sahaja yang layak masuk “kelab” ini.
Allahua’lam. Ini hanya spekulasi saya sahaja. Soalan ini ada pencetusnya. Apakah pencetus itu? Saya ingin tahu dengan lebih lanjut.
Apa yang pasti ialah gelaran “Muslimah” itu sudah menjadi satu label yang menggambarkan seorang perempuan Muslim yang begitu hebat, sehinggakan ada antara Muslimah-Muslimah kita yang rasa “tidak layak” untuk digelar “Muslimah”.
Siapakah Muslimah?
Sedangkan apabila seorang perempuan berpegang teguh dengan Shahadah, maka dia bergelar Muslimah. Muslimah itu bukan diukur dengan panjang tuduh atau labuh jubahnya. Sama juga dengan lelaki. Dia tidak dipanggil Muslim kerana panjang pendek janggutnya.
This is a matter of how you see people.
Muslimah itu seorang yang berjihad menentang nafsunya hinggalah maut menjemput. Satu perjuangan dalaman yang tiada sesiapa pun yang dapat lihat, dengar, hidu, sentuh, atau rasa. Tetapi perjuangan dalaman itu ada.
Boleh Jadi…
Boleh jadi seorang Muslimah itu tidak bertudung, tetapi dia menangis kepada Allah meminta kekuatan untuk menyarung sehelai kain di kepalanya.
Boleh jadi seorang Muslimah itu mempunyai teman lelaki, tetapi setiap sentuhan bukan mahram umpama jilatan api neraka baginya.
Boleh jadi seorang Muslimah itu seorang yang tidak solat, tetapi setiap kali azan berkumandang hatinya merayu kepada badannya untuk berdiri di hadapan Allah.
Boleh jadi seorang Muslimah itu…(etc.)
Kelembutan Rasulullah
Teringat saya kisah seorang sahabat yang ketagih minum arak. Walaupun sudah berkali-kali ditangkap dan dihukum kerana meminum arak, dia tidak serik-serik lagi. Satu hari, dia ditangkap lagi. Apabila hukuman dijatuhkan, seorang sahabat yang lain memakinya. Apabila Rasulullah mendengar makiannya itu, dia bersuara, “Jangan memakinya! Apa yang aku tahu ialah dia mencintai Allah dan RasulNya.”
Sahabat yang minum arak itu tersentuh dengan kata-kata Rasulullah. Mana mungkin dia tidak tersentuh, setelah kekasih hati membela dirinya. Sejak hari itu, dia tidak minum arak lagi.
Ya, tidak dinafikan bahawa apa yang dilakukan olehnya itu salah di sisi agama. Tetapi itu tidak bermakna dia tidak beriman. Lemah iman, mungkin. Tetapi tidak bermakna dia tidak beriman. Rasulullah sedia maklum dengan perjuangan para sahabatnya dalam melawan nafsu mereka. Instead of tolak mereka ke tepi, Baginda naikkan semangat mereka dan memberikan dorongan yang mereka perlukan untuk terus berjuang dan tidak mengaku kalah.
Beginilah Rasul kita.
“Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu.” (Surah Ali Imran: 159)
Konklusi
Muslimah itu ialah seorang perempuan Muslim.