MAKE THE DAYS COUNT

MAKE THE DAYS COUNT

Wednesday, June 26, 2013

GADIS HIGH CLASS MAWAR BERDURI

CANTIK BUKAN MAWAR HATI-HATI MAWAR BUKAN SEBARANGAN MAWAR
JIKA DIDEKATI SANG KUMBANG MAWAR AKAN MENGHUNUS DURI 



            Bismillahirahmanirahim..dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang selawat serta salam kepada baginda Rasul serta kepada keluarga dan sahabat baginda.Alhamdulilah cuti ini aku mahu manfaat minda ku dengan ilmu..Syukurlah Allah masih membuka pintu keampunan kepadaku hamba yang selalu khilaf dan berdosa.Aku baru menghabiskan bacaan Buku Cinta HIGH CLASS dan cintaku kerana agamamu karya FATIMAH SYARHA yang berkolaborasi bersama cik abang sayangnya,Dr.Farhan Hadi..Sangat menarik buku ini untuk remaja perempuan mahupun lelaki yang masih mencari-cari makna cinta.Aku tak terkecuali dalam hal ini..Memang fitrah manusia yang normal mahukan perhatian dan kasih-sayang namun adakah Allah meredhai tindakan kita? Aku turut tak terkecuali terlibat dalam soal hati,gejala stress bernikah awal,bermimpi mahu disunting oleh si soleh, membina baitul Muslim..
OK FULLSTOP SEKEJAP..
           Adakah kita benar-benar bersedia?Apakah bekalan ilmu dan persiapan menempuhi gerbang perkahwinan..Adakah sekadar hanya rasa-rasa aku cintakan dia..Wahai Muslimah yang aku cintai kerana Allah dan RasulNya..Kita dicipta dengan begitu indah ibarat sekuntum mawar yang mekar wangi dikelilingi kumbang yang tak berhenti-henti mendekati sang bunga.

             Ya aku juga manusia biasa,Muslimah yang masih bertatih menjadi manusia yang solehah..Membuat kesilapan demi kesilapan tatkala aku hanyut dibuai arus nafsu yang sering mengasak-ngasak dada untuk terus bersenang lenang dengan dunia khayalan bernama cinta.Syaitan ketawa berdekah-dekah saat aku tersungkur lalai dalam perasaan sendiri yang terjerat dengan permainan sendiri.Sungguh aku insaf.Pengalaman lalu mengajar aku untuk berkata jujur dan setia.Namun semuanya belum masanya..Aku mengakui kegagalanku yang mengawal fitrah hingga menjadi fitnah.SYUKUR pada Allah yang masih menuntun qalbiku agar tidak terus hanyut dengan permainan perasaan yang bertopengkan hawa nafsu semata.Ku harap keampunan Mu mengalir di segenap urat nadi ku.Allah memberi kekuatan melalui keampunan yang kudapat dari hati-hati insan yang ku sakiti dalam diam.Aku bersyukur mendapat kemaafan mereka.Sesungguhnya aku hanya manusia biasa yang masih belajar untuk membina jati diri..Jangan menghakimi diri ini kerana aku masih perlukan sokongan kalian sekali kurebah tak bermaya.semoga ALLAH meredhai kita dan memberi kesedaran tentang pengurusan fitrah ni..


           Insha Allah aku bukanlah seperti Muslimah lain yang hati sentiasa mengingat sang Pemilik Cinta.Aku akui aku tenggelam dengan nikmat yang Allah berikan..Ampunkan aku Tuhan kerana tidak berdaya melawan hawa nafsu ku dengan bersms,bercalling dan keluar dengan insan yang bukan halal bagiku.sungguh,aku malu dan insaf..tenggelam dalam ujian "kealpaan" tak akan sesekali melemahkan aku.Ya, kini aku belajar untuk menjadi kuat.Kuatnya seperti akar pokok yang mencengkam tanah tatkala angin ribut menyapa.Ampunkan kealpaanku yang kadang-kadang meletakkan cintaKu kepadaMu melebihi Mu..Sesungggunya aku manusia biasa yang masih belajar dan terus belajar mengenali Mu dan Rasul..Akan kusematkan ujian ini sebagai tarbiah untuk diriku agar tidak lemah di persimpangan jalan.semoga Engkau permudahkan urusanku dalam menguruskan soal hati..ALLAH aku mohon perlindungan 
dan kekuatan darimu..


            Baiklah Muslimah di luar sana yang masih belum memasuki fasa angau-palsy syukurlah kalian di beri kekuatan dan perlindunganNya.Mari aku ingin berkongsi sedikit ilmu yang aku baca yang ku kagumi peribadi nya Ustazah Fatimah Syarha Mohd Noordin.JADILAH SEPERTI MAWAR YANG MENGHUNUS DURI..TERPELIHARA BAGI YANG HALAL..
          Perkongsian dimulakan dengan alam persekolahan ustazah yang sedia maklum banyak kumbang yang mahu menghinggapi mawar yang berduri ini.Setiap kali di uji dengan insan yang bergelar LELAKI,ustazah tidak cepat melatah.Beliau merujuk kakaknya.Kakaknya mempunyai prinsip yang sangat TEGAS DAN JELAS.
"AD-DINUL HUSNUL KHULUQ~AGAMA ITU KEINDAHAN BUDI PEKERTI."
RESIPI KEJAYAAN KAKAK USTAZAH :
~BERAKHLAK MULIA
~DISENANGI SESIAPA JUA
~CEMERLANG DI UNIVERSITI
~SELALU MENASIHATKAN ADIK
~SANGAT HORMAT IBUBAPA
~TAK BERCINTA SEPERTI REMAJA LAIN 
~MALU DENGAN ALLAH
              Nabi bersabda,"KEBAIKAN ITU IALAH ELOK BUDI PEKERTI.DOSA itu ialah apa yang tergetar dalam diri engkau dan engkau benci bahawa dilihat manusia kepadanya(Riwayat Muslim).

PERSOALAN REMAJA:

Q1 : Bagaimana kalu lelaki ajak berkawan-kawan dulu selepas itu baru berfikir mahu jadikan isteri?
A: ada 2 AKIBAT yang mungkin berlaku.PERTAMA, PUTUS DI TENGAH JALAN.Kemudian dihiris KECEWA yang payah sembuh.kata
kaedah syarak~"man taa'jalla bisyaiin u'aiba bihirmaanihi"."Maksudnya,"BARANG SIAPA TERGESA-GESA MAHU CEPAT AKIBATNYA X DAPAT."Kalu Putus cinta mesti malas nak study,asyik berendam air mata.Buang masa lebih baik cegah awal-awal.KEDUA,BERKAHWIN TAPI DENGAN ASAS MENDEKATI ZINA.Bukan asas yang membina takwa.Mesti tak seronok.Penuh curiga.Yang terlewat dan bertaubatlah baru bahagia semula.Prinsip yang mesti ada bagi setiap MUSLIMAH~JAUHI DIRIKU DEKATI WALIKU.HANYA LELAKI YANG BERANI JUMPA WALI TERUS LAYAK KITA TABIK KEJUJURANNYA.Dia buktikan dia betul-betul serius mencintai kita.Dia tiada peluang langsung mempermainkan kita.

Q:BAGAIMANA CARANYA?
A: Libatkan IBUBAPA.Mereka boleh beri NASIHAT-NASIHAT YANG BAIK dan berkongsi garam kehidupan.Remaja yang masih hijau pucuknya
akan melihat kedepan secara lebih dewasa.

Q: Kalu lelaki tu pemalu?
A: Eleh mengurat kita tak malu pula.Jika dia betul-betul pemalu , boleh gunakan khidmat orang tengah yang dipercayai.Kalu x berani tandanya main-main.Ya sebab CINTA benda besar.bukan main-main.Sepotong hadis ada 3 hal yang SERIUS : NIKAH,CERAI DAN RUJUK.(diriwayatkan oleh al-Arbaa'ah kecuali an-nasa'i dihasankan oleh al-albani dalam al-shahihah).

Q: Kalu dia berani datang jumpa ibubapa?
A: Hmm.Perlulah nikah cepat-cepat.Nabi bersabda, tiada yang lebih layak bagi dua orang yang saling menyukai KECUALI MENIKAH.

Q : kalu dia usik?
A: Jangan rendahkan akhlak kita dengan marah-marah dia.Jaga AKHLAK MUSLIMAH yg SOPAN,LEMAH LEMBUT ,HIKMAH tiada cakap kotor dan tengking-tengking.Tak payah tengking dan marah x cocok dengan sifat malu muslimah.Rasullulah saw meingatkan: MALU itu sebahagian daripada iman,iman pada seseorang itu berada di dalam syurga.Percakapan yang buruk itu pula termasuk dalam kekasaran.Kekasaran berada di dlam neraka.(riwayat al-Tarmizi)

                 Oleh itu saya mengajak diri sendiri dan Muslimah Mawar berduri agama untuk sama-sama beristigfar.."BARANGSIAPA YANG BERISTIGFAR MAKA ALLAH S.W.T AKAN MENGHAPUSKAN SEGALA KEDUKAANNYA MENYELESAIKAN SEGALA MASALAHNYA DAN MEMBERI REZEKI DARI ARAH YANG TAK DISANGKA-SANGKA.(riwayat Ahmad,Abu Daud,Ibnu Majah,al-hakim dari Abdullah b.Abbas r.a)."BEGIN WITH THE END OF THE MIND~DR.STEPHEN R COVEY dalam bukunya yang bertajuk 7 Habits of Highly Effective People.Pesanan dr.Ilham dalam buku malamih al-mujtama' al-muslim allazi nansyuduhu ciri-ciri WANITA SOLEHAH :"Tidak bercampur dengan lelaki asing~bukan mahram) kecuali kerana keperluan
mendesak , kemaslahatan,yang dibenarkan, dengan kadar yang mencukupi.Contohnya : solat di masjid,menuntut ilmu,dan bantu membantu atas dasar kebaikan serta takwa.Agar wanita tidak dihalang daripada menyertai untuk berkhidmat kepada masyarakat nya.Disamping itu,tidak mengabaikan batas-batas syarak dalam pertemuan dengan lelaki.

p/s :semoga ALLAH sentiasa menuntun qalbi kita untuk kembali ke jalan-Nya...


Hamba ALLAH,
Nurainin Sofia Binti Halim

                 

~JATUH~

~JATUH~

          Bismillahirahmanirahim dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang..segala puji-pujian Hanya utkMu..Selawat serta salam utk baginda Nabi Muhammad s.a.w yg sabar dan berhikmah menyebarkan risalah Islam yg mekar mewangi meskipun berlalunya 1400 tahun.Namun cinta baginda kepada umat sentiasa harum mewangi..
     
       Insha Allah dah masuk lima hari aku bercuti di rumah.Ujian datang bertandang bertali arus menguji sisa kekuatan aku sebagai hambaNya.Namun aku tak mahu mengalah dengan ujian dan akan memastikan hatiku sentiasa di tonyoh serta ditarbiah dengan "clorox" iman n ketakwaan pada Allah..Cuti bermula dengan peristiwa sedih tatkala aku letih merehatkan diri atas faktor perjalanan pulang dr Sabah ke Kuala Perlis mengambil masa sehari suntuk aku tiba-tiba bagaikan terjaga dari mimpi panjang..Teriakan Ibuku tengah hari itu benar-benar mengoncang jiwaku..Abah yg ku kasihi terjatuh di dalam blik air lalu dadanya terhempas di lantai.Aku yang masih dalam keadaan mamai terus bergegas bangun dan menerpa..Abahku bersiap2 lalu memandu dalam keadaan sakit ke hospital dengan ibu setia di sisi sambil berdoa.Aku tak dapat membantu kerana aku tidak mempunyai lesen memandu..Ya Allah selamatkan abahku dari mala petaka dan bahaya..Permudahkan urusannya ya Allah..Doaku beserta esak tangis.Perkhabaran duka ku kirim lewat sms untuk kakak sulungku yang sibuk bekerja..
        
         Aku dengan pantas mandi lalu menumpang emak saudaraku ke hospital Kangar.Sebaik sahaja sampai ke sana aku menerkam turun dari kereta lalu pergi ke wad kecemasan.Syukurlah di situ aku lihat abahku gagahi berjalan.Aku tak dapat menahan air mata yang mengalir di pipi lalu mengekori abah ke kaunter ubat.Bagaikan luruh jantung ku..Sepanjang menunggu abahku mengambil ubat air mata serta doa tak berhenti-henti mengalir.Alhamdulilah ujian x-ray mengatakan abahku tidak mengalami sebarang keretakan di tulang dada mahupun patah.Aku sangat bersyukur x berkata-kata.Itulah peristiwa yang merenggut lenaku..Pulang ke rumah adik beradik abah mengunjungi tak putus.Kakak sulung sekeluarga turut pulang lewat petang kejadian.Inilah dikatakan kasih saudara.Di dalam hati aku berdoa semoga ALLAH memanjangkan umur ibu dan abah agar aku dapat berbakti dan menjadi anak yg solehah..

        25 Jun 1953 tarikh keramat di mana lahir seorang bakal ayah yang berwibawa membesarkan anak-anaknya dengan sikap berhikmah dan sabar yang tinggi serta sifat merendah diri.Aku dan adik beradikku bersyukur di kurniakan abah yang sangat sporting serta kuat pegangan agamanya.Sepanjang umur hidupku aku amat takut akan lelaki yang bergelar "abah".Masakan tidak,abah seorang bekas askar yang berpengalaman bekerja selama 13 tahun.Kami adik-beradik dibesarkan dalam suasana disiplin n pengisian agama yang abah cuba kongsikan walaupun sedikit.Masa kecilku aku asyik dengan mainan dan duniaku..Mahu aku kongsikan cerita menarik? Mulanya begini aku di masa kecilku tersangatlah nakal n suka bergaduh dengan adik perempuanku,Uyin.Suatu hari,abah keletihan setelah penat memandu teksi.Selepas pencen dari askar ayahku membeli sebuah kereta Proton lalu menukarkannya menjadi teksi,mata pencarian abah membesarkan kami adik-beradik dengan ibu bekerja sebagai kerani akaun di sekolah rendah Cina berdekatan SJKC CHOON SIEW.Hidup kami sederhana tapi bahagia.Abah menyuruhku menghafal sifir memandangkan ujian bulanan ku tidak memuaskan.Abah memberi masa lebih kurang 5 minit untuk menghafal namun aku mengambil sambil lewa sahaja arahan abahku.
5 MINIT BERLALU..
tiba masanya abah ku menguji kecerdasan akalku.Aku gagal menjawab sifir yg ditanya oleh abah..Lalu PANG..5 jari abah hinggap di pipi gebuku..Bukan niatku menceritakan kegarangan abah..Tidak sama sekali.Kukasihi ibuabahku dalam sabar dan membesarkan kami adik beradik.Apa yang ingin aku sampaikan keperibadian abah yang tegas dan garang telah membentuk kami adik-beradik menjadi insan yang berguna.Sejak dari peristiwa "Penampar Jepun"keputusan Matematikku meningkat dengan cemerlang beserta subjek lain.Alhamdulilah ketegasan abah dalam mendidik aku berjaya memberi kesedaran betapa pentingnya kecemerlangan adik beradik.banyak peristiwa yang mencuit hati berlaku antara abah dan aku.
        
      YA Allah Kau menjadi saksi kepada diriku,aku seorang anak yang masih bertatih menjadi anak yang solehah,yang masih bertatih belajar mentaati Mu dan Rasul serta Kedua orang tuaku.Aku mohon ya Allah permudahkanlah aku untuk menjadi anak yang solehah.Ku yakin dimana keredhaan ibubapa di situ terletak keredhaanMu..Dalam surah Luqman {31:14} "Dan Kami perintahkan kepada manusia (agar berbuat baik kepada kedua orang tuanya).Ibunya telah mengandung dalam keadaan lemh yang bertambah-tambah dan menyusunya dlam usia 2 tahun."Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada orang tuamu.Hanya kepada Aku kembalimu."Alhamdulilah Allah atas kurniaan syurga cinta iaitu ibuabah yang sentiasa berada disisiku semasa susah atau senang.semoga Allah meredhai kita semua dan dikumpulkan ke JannahNya kelak..Amin ya Rabb.. <3

Ku akhiri dengan secebis puisi,
Apabila kita jatuh kerana manusia,
bangunlah kerana Allah,
Dia sebaik-baik Pelindung
Sebaik-baik Pemelihara..
 ~Hilal Asyraf~
Hidup ini adalah untuk mencari redha Tuhan,
kerana itu kita tak berputus asa untuk bertaubat walau manusia tak menerima kita,
"Allah MENCINTAI MEREKA DAN MEREKA PUN MENCINTAINYA~{AL-maidah : 5: 54}

hamba Allah,
Nurainin Sofia binti Halim 

Friday, June 14, 2013

MAT LUTFI ~ SEBELAH SAYAP


Assalamualaikum..lama dah tak update blog ni..dah jadi sarang labah2 p dah..Alhamdulilah di beri Nikmat Oleh ALLAH S.W.T utk bernafas dan menikmati kehidupan dgn sederhana.selawat serta salam kepada junjungan Nabi Muhammad s.a.w serta sahabat dan keluarga baginda..

           Insha Allah 21 jun ni aku bakal balik ke Kuala Perlis setelah 1 tahun tak balik. Ok stop sat ceta pasai nak balik..hangpa suma kenai Mat Lutfi kan..hehe..feymes dah dia sebab suka buat video yg bg pengajaran tp SEMPOI..thumbs up for him..ni nak bg hangpa tgk video dia yg terbaru :

          Bagi aku video ni sangat menyentuh jiwa.Tentang HARAPAN seorang peminum arak nak BERUBAH.ya nak BERUBAH JADI ORANG YANG BAIK BUKAN SENANG,mesti da dugaan dan cabaran..nak pulak dalam era globalisasi mcm nih..*amboih dah mula nak membebel gamoknyer..tapi kena ingat dengan izin Allah suma akan jadi mudah..SubhanaAllah,ajaib bukan HIDAYAH ni :)

          Dalam video ni ada 3 watak :
1) Mat Lutfi - seorang sahabat yang cuba nak bawak kawan dia kembali ke pangkal jalan dgn cara yg BERHIKMAH 
2) Ihsan- peminum arak tapi dia baguih sebab da USAHA nak jd BAIK
3) Refqie - seorang ketua Usrah 

♥ Apakah Aku Layak Digelar Muslimah? ♥~Aiman Azlan


Soalan Menarik
“Apakah aku layak digelar Muslimah?”
Ini bukan soalan yang saya reka. Soalan ini pernah ditanya kepada saya.
Soalan ini menarik perhatian. Konteks di sebalik soalan ini membuatkan saya fikir seolah-olah “Muslimah” itu satu level Iman 99 Petala Langit yang hanya golongan sehebat Pendekat Laut sahaja yang boleh capai. Seolah-olah hanya segelintir sahaja yang layak masuk “kelab” ini.
Allahua’lam. Ini hanya spekulasi saya sahaja. Soalan ini ada pencetusnya. Apakah pencetus itu? Saya ingin tahu dengan lebih lanjut.
Apa yang pasti ialah gelaran “Muslimah” itu sudah menjadi satu label yang menggambarkan seorang perempuan Muslim yang begitu hebat, sehinggakan ada antara Muslimah-Muslimah kita yang rasa “tidak layak” untuk digelar “Muslimah”.
Siapakah Muslimah?
Sedangkan apabila seorang perempuan berpegang teguh dengan Shahadah, maka dia bergelar Muslimah. Muslimah itu bukan diukur dengan panjang tuduh atau labuh jubahnya. Sama juga dengan lelaki. Dia tidak dipanggil Muslim kerana panjang pendek janggutnya.
This is a matter of how you see people.
Muslimah itu seorang yang berjihad menentang nafsunya hinggalah maut menjemput. Satu perjuangan dalaman yang tiada sesiapa pun yang dapat lihat, dengar, hidu, sentuh, atau rasa. Tetapi perjuangan dalaman itu ada.
Boleh Jadi…
Boleh jadi seorang Muslimah itu tidak bertudung, tetapi dia menangis kepada Allah meminta kekuatan untuk menyarung sehelai kain di kepalanya.
Boleh jadi seorang Muslimah itu mempunyai teman lelaki, tetapi setiap sentuhan bukan mahram umpama jilatan api neraka baginya.
Boleh jadi seorang Muslimah itu seorang yang tidak solat, tetapi setiap kali azan berkumandang hatinya merayu kepada badannya untuk berdiri di hadapan Allah.
Boleh jadi seorang Muslimah itu…(etc.)
Kelembutan Rasulullah
Teringat saya kisah seorang sahabat yang ketagih minum arak. Walaupun sudah berkali-kali ditangkap dan dihukum kerana meminum arak, dia tidak serik-serik lagi. Satu hari, dia ditangkap lagi. Apabila hukuman dijatuhkan, seorang sahabat yang lain memakinya. Apabila Rasulullah mendengar makiannya itu, dia bersuara, “Jangan memakinya! Apa yang aku tahu ialah dia mencintai Allah dan RasulNya.”
Sahabat yang minum arak itu tersentuh dengan kata-kata Rasulullah. Mana mungkin dia tidak tersentuh, setelah kekasih hati membela dirinya. Sejak hari itu, dia tidak minum arak lagi.
Ya, tidak dinafikan bahawa apa yang dilakukan olehnya itu salah di sisi agama. Tetapi itu tidak bermakna dia tidak beriman. Lemah iman, mungkin. Tetapi tidak bermakna dia tidak beriman. Rasulullah sedia maklum dengan perjuangan para sahabatnya dalam melawan nafsu mereka. Instead of tolak mereka ke tepi, Baginda naikkan semangat mereka dan memberikan dorongan yang mereka perlukan untuk terus berjuang dan tidak mengaku kalah.
Beginilah Rasul kita.
“Maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu.” (Surah Ali Imran: 159)
Konklusi
Muslimah itu ialah seorang perempuan Muslim.


Tuesday, February 19, 2013

10 UCAPAN BERACUN SEORANG PENUNTUT ILMU


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَـلَمِينَ (Alhamdu lillahi rabbil ‘alamin artinya Segala puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam) kerana dengan izin-Nya aku dapat menyambung pengajian di semester yang keenam.Selawat serta salam kepada penghulu segala nabi iaitu Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarga dan sahabat baginda.ALHAMDULILAH..Semoga segala yang kita belajar dan lakukan diniatkan kerana ALLAH S.W.T dan akan mendapat keredhaan daripada ALLAH S..W.T.ins sha Allah lakukan sesuatu dengan SEMANGAT SERTA PUPUKKAN NILAI YANG POSITIF DALAM DIRI.ins sha Allah tanpa kita sedari diri kita akan memberi tindak balas terhadap apa yang kita hadapi.

Aku nak berkongsi sedikit mengenai
10 UCAPAN BERACUN SEORANG PENUNTUT ILMU –PROF DR MUHAYA
1.Saya tidak tahu di mana hendak bermula.
2.Banyaknya nak belajar dan masanya pula sikit.
3.susahnya subjek ni,saya x faham langsung
4.Saya baca, saya faham tp saya x boleh ingat langsung.
5.Agak-agaknya saya faham.
6.Banyaknya nak kena ingat.
7.Baru sebentar tadi saya ingat.
8.Tapi saya suka belajar atas katil.
9.Saya belajar lebih baik pada saat-saat akhir.
10.Saya akan belajar sepanjang malam sehingga saya habis belajar.
AYUH BERTINDAK UBAH UCAPAN BERACUN INI!!!!!!!
 1.Senaraikan perkara yang perlu TAHU+ BAHAGIKAN BEBAN KERJA +BELAJAR MENGAJARKAN KERJA YANG UTAMA + JADUALKAN KERJA KITA SECARA REALISTIK.
2..Disiplinkan diri kita dengan membiasakan diri kita selama beberapa minit tempoh antara KULIAH UTK MENGULANGKAJI NOTA-NOTA KULIAH.
3.ELAKKAN MENANGGUH ERJA DI SAAT-SAAT AKHIR
4.BELAJAR SEAWAL MUNGKIN DAN TEMPOH MINIMA 4 JAM SEHARI.
5.ELAKKAN KELETIHAN MINDA,MAKAN BETUL-BETUL,TIDUR CUKUP,BERSENAM SECUKUPNYA,DAN BERDOALAH BERSUNGGUH-SUNGGUH.
Untaian hikmah :
*Prof Dr.Muhaya : “Hari ini gunakan IMAGINASI kita dan TENAGA kita kepada perkara yang kita mahu berlaku dan FOKUS pada perkara yang BAIK dan lihat bagaimana kerisauan akan hilang dan kita akan TENANG dan BAHAGIA.Jadikan SANGKAAN BAIK PADA ALLAH DAN MANUSIA lain suatu TABIAT.
*ALLAH S.W.T BERFIRMAN: “KERANA SESUNGGUHNYA SESUDAH KESULITAN ITU ADA KEMUDAHAN.SESUNGGUHNYA SESUDAH KESULITAN ITU ADA KEMUDAHAN.(Surah Al-Inshirah 94 : ayat 5-6)
P/s : SEMOGA KITA MENJADI PELAJAR YANG BERMINDA POSITIF DAN BERSEMANGAT..SEMOGA ALLAH REDHA
Hamba ALLAH,
Nurainin Sofia Binti Halim

Friday, February 15, 2013

KISAH SEMUT DAN NABI SULAIMAN



السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Allah Sulaiman 
nampak seekor semut melata di atas batu; lantas Nabi Allah Sulaiman merasa 
hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah‐
tengah padang pasir yang tandus.

Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: "Wahai semut apakah engkau
yakin ada makanan cukup untuk kamu".

Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan
ALLAH, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki
untuk ku".

Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya: "Wahai semut, berapa banyakkah
engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau
makan dalam sebulan?"

Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan".

Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau kamu makan hanya sebiji
gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong".

Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas, dia angkat semut itu dan
dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dalam
bekas dan tutup bekas itu.

Kemudian Nabi tinggal semut didalam bekas dengan sebiji gandum selama satu
bulan.

Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan
setengah sahaja oleh semut, lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut:
"Kamu rupanya berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah".

Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong, kalau aku ada di atas
batu aku pasti makan apapun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum
sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya daripada
Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku.

Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung
pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah
sahaja supaya tahan dua bulan. Aku takut kamu lupa".

Itulah Iman Semut!! :)


hamba ALLAH,
Nurainin Sofia Binti Halim

Monday, February 11, 2013

سُبْحَانَ اللّهُ (Subhanallah)


السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 
Lama ak x mengupdate blog nih.dengan cuti sem yang masih berbaki 1 minggu..اَلْحَمْدُلِلّهِ (Alhamdulillah)
masih lagi di beri peluang untuk bernafas dan menghirup udara yg Allah jadikan dalam bentuk yg tak dapat dilihat dengan mata kasar.Dalam istilah sains oksigen ialah dalam bentuk compound yaitu o2.Dengan izin Allah jua aku menghabiskan masa sebagai ustajah di Madrasah Hadanah di Sabah.Insha Allah bekerja sambil beramal..اَلْحَمْدُلِلّهِ (Alhamdulillah) sejuk mata memandang anak-anak murid yg suci fitrahnya..Cabaran jugak nak mengajaq depa ni..Ya lah setiap org berbeza potensi da kebolehan.Tapi setakat ni alhamdulilah sumanya ok..Kesempatan mengajaq di madrasah dpt ak join usrah..Maknanya tak bergantung kpd usrah di universiti semata-mata..Ada la ak berpeluang join rehlah di pantai Tanjung Aru dan juga di Simpang Mengayau Kudat..

Rehlah di Tanjung Aru 
اَللّهُ اَكْبَرُ (Allahu Akbar)
اَلْحَمْدُلِلّهِ (Alhamdulillah)
سُبْحَانَ اللّهُ Subhanalla)
“Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal. (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka.” (Surah al-)Imran,ayat 190-191

ustajah2 pilihan yang ber-rehlah bersama di Tanjung Aru ><

     Di Simpang Mengayau Kudat sempena Hari Keluarga ISMA ><



    Anak murid yang comel : Eka Zulfathi Najhan ; berusia 5 tahun dah banyak hafal surah n mengaji Al-Quran <3

                                             gelagat kelas ptg darjah 3 ><




aiman anak murid yang rajin n buat hati ak tersentuh :')
ikuti kisah Aiman di fb aku 

hikmah : 
Hilal Asyraf(Official)
Tuhan bagi kita sedih,
Tuhan akan bagi kita gembira juga.
Sebab itu kena sentiasa positif.
Tuhan kurangkan sesuatu pada kita,
Tuhan akan berikan sesuatu yang lebih juga pada kita.

Tinggal kita sahaja perlu belajar memerhati,
dan belajar bersyukur dengan aturanNya.

Paling penting jangan berputus asa,
teruskan usaha dan usaha.

Hamba Allah,
Nurainin Sofia Binti Halim