10 UCAPAN BERACUN SEORANG PENUNTUT ILMU


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

الْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعَـلَمِينَ (Alhamdu lillahi rabbil ‘alamin artinya Segala puji bagi Allah, Tuhan Semesta Alam) kerana dengan izin-Nya aku dapat menyambung pengajian di semester yang keenam.Selawat serta salam kepada penghulu segala nabi iaitu Nabi Muhammad s.a.w. serta keluarga dan sahabat baginda.ALHAMDULILAH..Semoga segala yang kita belajar dan lakukan diniatkan kerana ALLAH S.W.T dan akan mendapat keredhaan daripada ALLAH S..W.T.ins sha Allah lakukan sesuatu dengan SEMANGAT SERTA PUPUKKAN NILAI YANG POSITIF DALAM DIRI.ins sha Allah tanpa kita sedari diri kita akan memberi tindak balas terhadap apa yang kita hadapi.

Aku nak berkongsi sedikit mengenai
10 UCAPAN BERACUN SEORANG PENUNTUT ILMU –PROF DR MUHAYA
1.Saya tidak tahu di mana hendak bermula.
2.Banyaknya nak belajar dan masanya pula sikit.
3.susahnya subjek ni,saya x faham langsung
4.Saya baca, saya faham tp saya x boleh ingat langsung.
5.Agak-agaknya saya faham.
6.Banyaknya nak kena ingat.
7.Baru sebentar tadi saya ingat.
8.Tapi saya suka belajar atas katil.
9.Saya belajar lebih baik pada saat-saat akhir.
10.Saya akan belajar sepanjang malam sehingga saya habis belajar.
AYUH BERTINDAK UBAH UCAPAN BERACUN INI!!!!!!!
 1.Senaraikan perkara yang perlu TAHU+ BAHAGIKAN BEBAN KERJA +BELAJAR MENGAJARKAN KERJA YANG UTAMA + JADUALKAN KERJA KITA SECARA REALISTIK.
2..Disiplinkan diri kita dengan membiasakan diri kita selama beberapa minit tempoh antara KULIAH UTK MENGULANGKAJI NOTA-NOTA KULIAH.
3.ELAKKAN MENANGGUH ERJA DI SAAT-SAAT AKHIR
4.BELAJAR SEAWAL MUNGKIN DAN TEMPOH MINIMA 4 JAM SEHARI.
5.ELAKKAN KELETIHAN MINDA,MAKAN BETUL-BETUL,TIDUR CUKUP,BERSENAM SECUKUPNYA,DAN BERDOALAH BERSUNGGUH-SUNGGUH.
Untaian hikmah :
*Prof Dr.Muhaya : “Hari ini gunakan IMAGINASI kita dan TENAGA kita kepada perkara yang kita mahu berlaku dan FOKUS pada perkara yang BAIK dan lihat bagaimana kerisauan akan hilang dan kita akan TENANG dan BAHAGIA.Jadikan SANGKAAN BAIK PADA ALLAH DAN MANUSIA lain suatu TABIAT.
*ALLAH S.W.T BERFIRMAN: “KERANA SESUNGGUHNYA SESUDAH KESULITAN ITU ADA KEMUDAHAN.SESUNGGUHNYA SESUDAH KESULITAN ITU ADA KEMUDAHAN.(Surah Al-Inshirah 94 : ayat 5-6)
P/s : SEMOGA KITA MENJADI PELAJAR YANG BERMINDA POSITIF DAN BERSEMANGAT..SEMOGA ALLAH REDHA
Hamba ALLAH,
Nurainin Sofia Binti Halim

Comments

Popular Posts