MAKE THE DAYS COUNT

MAKE THE DAYS COUNT

Wednesday, August 6, 2014

Kemuliaan Masjidil Aqsa




Sering kita mendengar syarahan dan kupasan mengenai perjalanan yang agung yang dilalui oleh baginda rasulullah dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa, peristiwa ini terkenal dengan nama Israk & Mikraj.

Dalam kesempatan mengingati dan menghayati peristiwa ini, kali ini saya akan berkongsi kepada pembaca beberapa kelebihan yang di bentangkan kepada kita menerusi Al-Quran dan Hadith, kelebihan dan kemuliaan ini boleh di kumpulkan menjadi 4 kemuliaan :

Pertama: Kiblat yang pertama bagi muslimin diwaktu itu adalah Masjidil Aqsa sehinggalah Allah swt menurunkan ayat : “Kerap kali Kami melihat Engkau (Wahai Muhammad), berulang-ulang menengadah ke langit, maka Kami benarkan Engkau berpaling mengadap kiblat Yang Engkau sukai. oleh itu palingkanlah mukamu ke arah Masjid Al-Haraam (tempat letaknya Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya. dan Sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) Yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui Bahawa perkara (berkiblat ke Kaabah) itu adalah perintah Yang benar dari Tuhan mereka; dan Allah tidak sekali-kali lalai akan apa Yang mereka lakukan.” (Al-Baqarah:144)

Kedua: Jika kita melihat dengan lebih mendalam, kita akan sedari bahawa bumi yang terletaknya Masjidil Aqsa dalam peristiwa Israk dan Mikraj adalah satu pusat transit dari dunia ke langit yang tertinggi. Ia adalah satu pemilihan oleh Allah yang mengandungi hikmah yang tinggi.

Firman Allah swt: "Maha suci Allah Yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), Yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui."(al-israk:1). Keberkatan bumi Palestine dan sekelilingnya yang dinyatakan oleh Allah dalam ayat tersebut sebenarnya telah dijelaskan jua oleh Allah di dalam Al-Quran dalam beberapa tempat yang berbeza antaranya :

1.Mengenai kisah Nabi Ibrahim as : "Dan Kami selamatkan dia dan (sepupunya) Nabi Lut ke negeri yang Kami limpahkan berkat padanya untuk umat manusia."(Al-Anbiya..:71)

2.Mengenai kisah Nabi Musa as : "Dan Kami wariskan kepada kaum (Bani Israil) Yang telah tertindas itu akan daerah-daerah timur bumi (Palestin) dan daerah-daerah baratnya, Yang Kami telah melimpahkan berkat padanya. dan telah sempurnalah kalimah Allah (janjiNya) Yang baik kepada kaum Bani Israil kerana kesabaran mereka (semasa mereka ditindas oleh Firaun), dan Kami telah hancurkan apa Yang telah dibuat oleh Firaun dan kaumnya dan apa Yang mereka telah dirikan (dari bangunan-bangunan Yang tinggi)" (Al-A'raf:137)

3.Mengenai kisah Nabi Sulaiman as: "Dan (Kami mudahkan) bagi Nabi Sulaiman angin Yang kencang tiupannya, bertiup menurut kehendakNya ke negeri Yang Kami limpahi berkat padanya; dan adalah Kami mengetahui akan tiap-tiap sesuatu."(Al-Anbiya..:81)


4. Mengenai kisah saba’: "Dan - di antara tempat tinggal mereka (di negeri Yaman) Dengan bandar-bandar (di daerah negeri Syam) Yang Kami limpahkan berkat kepadanya (dengan kemakmuran), - Kami adakan beberapa buah bandar Yang jelas kelihatan (kepada orang-orang Yang melalui jalan itu), dan Kami tentukan jarak perjalanan di antaranya (sekadar Yang dapat dijadikan tempat-tempat persinggahan), (serta dikatakan kepada mereka): " berjalanlah kamu di bandar-bandar itu pada bila-bila masa Yang kamu suka, malam dan siang, Dalam keadaan Yang aman".".(saba..:18). Kesemua ayat yang dikongsi tadi menunjukkan "keberkatan" yang ada, kerana bumi itulah bertempatnya ramai para Nabi dan Rasul sebelum Rasulullah.

Ketiga : Rasulullah pernah bersabda yang mana maksudnya: “Tidak boleh membuat persiapan yang rapi untuk pergi ke sesebuah masjid kerana kelebihannya melainkan tiga masjid. Masjid Haram, Masjid al-Aqsa dan Masjid ku ini.” (Hadith sahih Bukhari dan Muslim).

Rasulullah bersabda dalam hadith yang lain di mana maksudnya: Solat di masjid al-Aqsa menyamai pahala 500 solat di masjid-masjid yang bukan masjid Haram dan masjid Nabawi. (hadith sahih Bukhari dan Muslim)

Keempat : Bumi Palestine adalah bumi perjuangan.

Rasulullah pernah bersabda di mana Maksudnya:“Sekumpulan dari kalangan ummatku akan mempertahankan kebenaran, mereka mengalahkan musuh-musuh mereka dan orang-orang yang menenteng mereka tidak dapat mengalahkan mereka dan mereka hanya mendapat sedikit kerosakan sehinggalah datangnya kiamat mereka tetap dalam keadaan demikian.” Para sahabat bertanya “Dimanakah mereka hai Rasulullah?” Rasulullah menjawab “Di Baitul Maqdis dan disekelilingnya.” (Hadith riwayat Abdullah bin Ahmad dan Thabrani – para perawinya thiqah)

Nah..hebat bukan kelebihan yang diberikan oleh Allah kepada bumi Palestine selepas Makkah dan Madinah, bagi mereka yang telah dapat menziarahinya ucapkanlah Alhamdulillah

No comments:

Post a Comment